Når du opretter en indsamling på Facebook, skal du udfylde en række felter. De er beskrevet her.
Vælg beløb: Du bestemmer selv, hvor meget du vil indsamle. Vælg eventuelt et beløb, som er tilstrækkeligt stort til at inspirere til at give, men ikke så det demotiverer. Ingen har lyst til at føle, at deres gave bare er en dråbe i havet.
Vælg valuta: Vælg ‘danske kroner’.
Vælg slutdato: Vælg en dato, der passer dig. Måske din fødselsdato, hvis indsamlingen er en fødselsdagsindsamling. Lad kampagnen løbe 14 dage til en måned.
(For indsamling til julehjælp vælges senest d. 24. november som slutdato).
Navn på fundraiser: Giv din indsamling et navn, der inspirerer. Hold overskriften kort, højest omkring 60 tegn.
En kort tekst om, hvorfor du samler ind: Skriv en kort og personlig tekst om, hvorfor du samler ind. Gør den mindeværdig og kom til sagen hurtigt. Fortæl f.eks. om din relation til formålet eller KIT.
Hvis du mangler information, kan du tage et kig på KITs Facebook Fundraiser. Her finder du bl.a. en kort beskrivelse af KIT og en henvisning til en side, hvor giverne kan registrere deres gave, så deres gave kan tælle med ift. myndighedernes krav til KIT.
Indsæt billede: Giv din indsamling blikfang med et banner-billede. Facebook Fundraiser bruger billeder i størrelsen 800 x 300 pixels (bredde x højde). Hvis størrelsen ikke passer, kan du dog stadig bruge det, men må tilpasse det.
1: Lad den første gave være dig egen. Det inspirerer andre til at give, at den første gave allerede er givet.
2: Del budskabet med dine kontakter på Facebook gennem opslag og beskeder — og ude i den virkelige verden. Start med dine nærmeste. Mange har lyst til at støtte, hvis bare de bliver spurgt.
3: Gør din indsamling lækker for øjet med et billede, der giver dine venner lyst til at dele den.
4: Mind dine venner om indsamlingen, gerne flere gange. Tæl f.eks. ned, når slutdatoen nærmer sig, og fortæl dem, når “milepæle” bliver nået.
5: Tilbyd dem skattefradrag på gaven — de skal blot registrere deres gave her.