Invitation til Repræsentantskabsmøde 2025

Invi­ta­tion til Kir­ker­nes Inte­gra­tions Tje­ne­ste Repræ­sen­tant­skabs­mø­de 2025 Dato: 27. maj 2025Tids­punkt: 17.00 – 19.30Sted:  Van­lø­se Frikir­ke, Jer­n­ba­ne Allé 29, 2720 Van­lø­se Vi glæ­der os til at se alle vores med­lems

Læs mere >

Ny videoserie skal støtte hjælpere til traumeramte

KIT udgi­ver ny under­vis­nings­se­rie sam­men med Indre Mis­sions Tvær­kul­tu­rel­le Arbej­de. Under­vis­nin­gen er skabt som en hjælp for ansat­te og fri­vil­li­ge, der arbej­der med trau­me­ram­te flygt­nin­ge og migran­ter. En ny under­vis­nings­se­rie

Læs mere >

Civilsamfundsorganisationer risikerer at miste millioner af kroner til integrationsindsatser

Rege­rin­gen drøf­ter lige nu, hvor­dan der skal skæ­res 26 mio. kr. på inte­gra­tions­ind­sat­ser. Det er end­nu ikke beslut­tet, hvil­ke orga­ni­sa­tio­ner der bli­ver ramt af bespa­rel­ser­ne, men ind­til rege­rin­gen beslut­ter sig, bli­ver alle bevil­lin­ger til­ba­ge­holdt.

En bespa­rel­se på 26 mio. kr. på inte­gra­tions­ind­sat­ser kan ikke und­gå at få stor betyd­ning for det arbej­de og de ind­sat­ser, som fri­vil­li­ge og civil­sam­fundsor­ga­ni­sa­tio­ner udfø­rer på inte­gra­tions­om­rå­det. Lige nu afven­ter fle­re civil­sam­fundsor­ga­ni­sa­tio­ner, om de bli­ver ramt af bespa­rel­ser­ne. Men orga­ni­sa­tio­ner­ne afven­ter ikke blot om de bli­ver ramt af bespa­rel­se, de ven­ter også på at få udbe­talt den støt­te, som de iføl­ge finans­lo­ven for 2024 alle­re­de skul­le have haft udbe­talt.

Orga­ni­sa­tio­ner­ne undrer sig over bespa­rel­ser­ne, og at man ikke kan reg­ne med, at bevil­lin­ger­ne på den ved­tag­ne finans­lov står til tro­en­de. Det åbner jo for et prin­ci­pi­elt spørgs­mål, når orga­ni­sa­tio­ner og andre ikke kan reg­ne med det, som står i finans­lo­ven.

De stør­ste tabe­re bli­ver de men­ne­sker, som har brug for støt­te og hjælp til at ska­be sig en vel­fun­ge­ren­de til­væ­rel­se i Dan­mark. Men­ne­sker som er flyg­tet fra krig og kri­ser, ofre for æres­re­la­te­ret vold og nega­tiv soci­al kon­trol, mino­ri­tet­set­ni­ske kvin­der uden beskæf­ti­gel­se samt sår­ba­re børn og unge.

Hvis bespa­rel­ser­ne bli­ver udmønt­et, vil det få sto­re kon­se­kven­ser. Det kan bl.a. med­fø­re luk­ning af ind­sat­ser, der hjæl­per ind­van­dre­re og flygt­nin­ge i beskæf­ti­gel­se samt ind­sat­ser mål­ret­tet mino­ri­tet­set­ni­ske børn og unge samt LGBT+ per­so­ner med mino­ri­tets­bag­grund. Det kan også ram­me ind­sat­ser, der hjæl­per fædre med mino­ri­tets­bag­grund samt kvin­der, mænd og børn udsat for vold og nega­tiv soci­al kon­trol samt ind­sat­ser, der støt­ter men­ne­sker, som har for­ladt sek­te­ri­ske og radi­ka­li­se­re­de mil­jø­er.

Titu­sind­vis af fri­vil­li­ge vil ikke på sam­me måde som i dag kun­ne få sup­port til at lave sprog­træ­ning, hjæl­pe med udar­bej­del­se af CV og job­søg­ning, give lek­tie­hjælp, mat­che ven­ner, yde indi­vi­du­el råd­giv­ning og psy­ko­so­ci­al støt­te, etab­le­re men­tor­ind­sat­ser, råd­gi­ve om bre­ve fra kom­mu­nen eller ban­ken samt hjæl­pe med at fin­de vej i sund­heds­sy­ste­met. Lige­som orga­ni­sa­tio­ner­ne ikke vil kun­ne fort­sæt­te deres vig­ti­ge arbej­de med at fore­byg­ge radi­ka­li­se­ring og paral­lel­sam­fund, mod­vir­ke nega­tiv soci­al kon­trol og vold, opbyg­ge demo­kra­tisk for­stå­el­se, for­bed­re trivs­len og en myri­a­de af andre ting.

Det vil få sto­re kon­se­kven­ser for den fore­byg­gel­se, hjælp og råd­giv­ning, som der bl.a. på Bør­ne­Te­le­fo­nen og i grund­sko­len til­by­des nog­le af de mest udsat­te børn og unge, der lever liv med nega­tiv soci­al kon­trol og æres­re­la­te­re­de kon­flik­ter, samt børn og unge som grun­det diskri­mi­na­tion og mar­gi­na­li­se­ring er sår­ba­re over for rek­rut­te­ring til ekstre­me fæl­les­ska­ber.

I rege­rings­grund­la­get bli­ver civil­sam­fun­det og de fri­vil­li­ges ind­sat­ser lov­prist. Sam­ti­dig står mini­stre og poli­ti­ke­re på tværs af par­ti­er nær­mest i kø for at prok­la­me­re, at der skal sæt­tes ind over for paral­lel­sam­fund og kvin­de­un­der­tryk­kel­se i ind­van­drer­mil­jø­er. Det vir­ker der­for meget under­ligt, at det er her rege­rin­gen væl­ger at spa­re. Og at man oveni­kø­bet væl­ger at spa­re på et tids­punkt, hvor vi grun­det kri­gen i Ukrai­ne har mod­ta­get det stør­ste antal flygt­nin­ge siden 2. Ver­denskrig, er svært at for­stå.

Det er også foru­ro­li­gen­de, at civil­sam­fundsor­ga­ni­sa­tio­ner­ne ikke kan reg­ne med at få de drifts­mid­ler, som er afsat på finans­lo­ven for i år. Hvis det ender med, at rege­rin­gen beslut­ter at skæ­re i mid­ler­ne med til­ba­ge­vir­ken­de kraft alle­re­de i år, så vil det få alvor­li­ge øko­no­mi­ske kon­se­kven­ser, da orga­ni­sa­tio­ner­ne jo ikke kan opsi­ge med­ar­bej­de­re uden var­sel og da hus­le­je og andre drifts­ud­gif­ter ikke bare kan stand­s­es på kort sigt. Bespa­rel­ser­ne og stop af drifts­mid­ler­ne får sto­re kon­se­kven­ser for inte­gra­tions­ind­sat­sen og orga­ni­sa­tio­ner­nes øko­no­mi – for nog­le kan det ende med kon­kurs.

Bespa­rel­ser­ne på de stats­li­ge inte­gra­tions­ind­sat­ser blev beslut­tet, da rege­rin­gen sam­men med DF, SF og Det Kon­ser­va­ti­ve Fol­ke­par­ti lave­de en afta­le om Kri­mi­nal­forsor­gens øko­no­mi 2022–2025. Afta­len blev ind­gå­et i decem­ber 2021, før Ruslands eska­la­tion af kri­gen i Ukrai­ne og den kæm­pe flygt­nin­ge­strøm, vi efter­føl­gen­de har ople­vet. Net­op det for­hold bur­de få poli­ti­ker­ne til at over­ve­je ikke at gå vide­re med bespa­rel­ser­ne.